Kuulumisia Fazerilasta

17.10.2017

Vantaalla vietettiin vuoden toista Hortoklubia, jossa osallistujia oli taas paikalla kymmenkunta. Viheralueiden suunnittelusta kertoi Yrjö Ala-Heikkilä Näkymä maisema-arkkitehtitoimistolta. Kierroksen huipensi vierailukeskuksen sisällä oleva trooppinen puutarha, johon ryhmä pääsi tutustumaan.

Tehdasmaisten ympäristöjen suunnittelu ei ole Suomessa yleinen ilmiö, joten Fazerin panostus uuden vierailukeskuksen viheralueisiin on positiivinen poikkeus lukemattomien tehdasympäristöjen kirjossa. Suunnittelukohteen sai tehtäväkseen maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä, jonka suunnittelija Yrjö Ala-Heikkilä tuli toimimaan oppaanamme tässä vuoden toisessa Hortoklubissa.

Vaikka vierailukeskuksen ulkoalueiden suunnittelu tuli kuvioihin mukaan muun arkkitehtuuri- ja liikennesuunnittelun jälkeen, haluttiin viheralueisiinkin panostaa. Kantavana teemana toimi Fazerin tuotteissa käytettävät raaka-aineet. Pihalta vierailija löytää erilaisia tuttuja kotimaisia pihapuita (pihlaja, koivu, mänty) ja kauniisti kukkivia hedelmäpuita (kirskikka, luumu, omena ja päärynä). Pihasta löytyy myös herukka- ja koristepensaita, mutta kaiken kruununa sisäänkäynnin edustaa komistaa pieni raaka-ainepuutarha. Sieltä löytyy palstat neljälle eri viljakasville (ohra, vehnä, kaura ja ruis) ja muille raaka-aineina käytettäville kasveille kuten rypsi ja sokerijuurikas. Idea tuoda Fazerin tuotteiden raaka-aineita ihmisten nähtäville on varsin hieno. Alunperin suunnitelmassa oli ollut tätäkin kirjavampi lajivalikoima, mutta kasvilista karsiutui jonkin verran lopulliseen suunnitelmaan.

Kasvillisuuden lomassa kiertää punainen asfalttikäytävä ja kasvien lomasta löytyy oleskelualueita. Vierailukeskuksessa järjestettävän opastuskierroksen ja karkkiostosten jälkeen onkin mukava istahtaa pyörivään tuoliin ja sulattaa matkan antimia.

Sisällä vierailukeskuksessa on trooppinen puutarha, jossa jatkuu sama idea raaka-ainepuutarhasta. Trooppisille kasveille on järjestetty ihanteelliset olosuhteet pärjätä: lämpötila, kasvivalot ja ilmankosteus on säädetty mukailemaan niiden luontaista elinympäristöä uusimman teknologian avulla. Sisäpuutarhan suunnittelusta ei onneksi projektin aikana tingitty, ja puutarhassa on laaja kirjo trooppisia kasveja. Sisäpuutarhan suunnittelusta vastasi hortonomi Katja Uski, joka edelleen käy säännöllisesti tarkistamassa luomuksensa vointia. Sisäpuutarha on näyttävä ilmestys sekä sisältä että ulkoa. Lasitettujen seinien vuoksi puutarhasta voi nauttia vaikka pelkästään kahvilla käydessään.

Hortoklubin kruunasi Fazer-kahvilan herkut. Ja jos ei hortonomien mahat siitä vielä täyttyneet, oli kävijöillä oiva tilaisuus tehdä jo ennakkoon joulusuklaaostoksia Fazerin tehtaanmyymälässä. Vierailu oli antoisa ja herätti mielenkiintoista keskustelua oppaan ja vierailijoiden kesken. Huomasipa hortonomin tarkat silmät vielä keskuksesta poistuttaessa pensaille käytetyn katteen laadun - no kaakaokuorikatetta tietenkin!