Vuoden Hortonomi 2017

5.4.2017

Hortonomien yhdistyksen varapuheenjohtaja Tellervo Sumanen kertoo perustelut vuoden hortonomin, Eeva Blombergin, valinnalle.

Vuoden hortonomiksi on valittu Eeva Blomberg. Eeva Blomberg on yrittäjä, maisemasuunnittelija, opettaja ja kolumnisti jonka työtä viheralan aktiivisena vaikuttajana ja kehittäjänä Hortonomien Yhdistys arvostaa ja haluaa tällä huomionosoituksella kunnioittaa. Eeva Blombergin tarkkanäköisyydestä ja suorasanaisuudesta hyötyy koko viherala. Eeva Blombergilla on rohkeutta tuoda esiin vaikeitakin asioita, mutta hän osaa tehdä se aidon diplomaattisesti – taito, joka tällaisena sosiaalisen median näennäisen kasvottomuuden aikana on monelta unohtunut. Eeva Blomberg on itsenäinen yrittäjä, joka työllistää itsensä omassa suunnittelutoimistossaan sekä suunnittelijana että urakkavalvojana. Hän toimii myös tuntiopettajana Lahden ammattikorkeakoulussa, jossa hän opettaa miljöö- ja yhdyskuntasuunnittelun opiskelijoille lähiympäristön suunnittelua ja ohjaa opinnäytetöitä. Hänen asiantuntemuksensa ja omistautumisensa toimii monelle esimerkkinä. Eeva Blombergin vahva osaaminen perustuu käytännön töissä kerättyyn monipuoliseen kokemukseen sekä jatkuvaan kouluttautumiseen. Hän on valmistunut puutarhuriksi (1980), suunnitteluhortonomiksi (1984), puutarhaopettajaksi (1985), näyttötutkintomestariksi (2014) ja näiden lisäksi päivittänyt hortonomin koulutustaan amk-tutkinnolla (2001). Näiden koulutusten lisäksi Eeva Blomberg kehittää jatkuvasti ammattitaitoaan osallistumalla ajankohtaisiin alan seminaareihin sekä ideoimalla niitä Viherympäristöliitossa ja Maisemasuunnittelijat ry:ssä. Tällainen halu ylläpitää ja tarmokkaasti kehittää omaa ja muiden ammattitaitoa on erittäin kunnioitettavaa ja ihailtavaa. Eeva Blomberg on toiminut Maisemasuunnittelijat ry:n puheenjohtajana sekä Viherympäristöliiton hallituksen jäsenenä vuosina 2013- 2017. Hänen kaudellaan Maisemasuunnittelijat ry:n toiminta laajeni ja näkyvyys lisääntyi. Eeva Blomberg on saanut Puutarhaliiton hopeisen ansiomerkin vuonna 2011 ja kultaisen ansiomerkin vuonna 2016 sekä Vihervuoden mitalin vuonna 2016. Eeva Blomberg virkistäytyy paitsi matkustelemalla ammatillisesti kiinnostaviin kohteisiin etsimään uusia ideoita omaan suunnittelutyöhönsä, myös omalla pihallaan, jonka hän myöntää olevan tärkeä henkireikä ja kokeilukenttä.