Vuoden Hortonomi 2021 on Salla Laukia

11.2.2021

Hortonomien Yhdistys ry on valinnut Vuoden Hortonomi 2021:ksi hortonomi Salla Laukian. Valinta tehtiin yhteistyössä Viher- ja ympäristörakentajat ry:n hallituksen kanssa. Salla Laukia toimii toimitusjohtajana yrityksessään Allium Oy:ssä Espoossa.

Salla Laukia on valmistunut ympäristösuunnittelun hortonomiksi Hämeen ammattikorkeakoulusta Lepaalta vuonna 2000. Työkokemusta on kertynyt maisemasuunnittelusta, puutarhakaupan puolelta ja opiskeluaikana myös kaupunkien viherpuolelta, muuta suurimman osan työurastaan Laukia on toiminut yrittäjänä Allium Oy:ssa. Hän on suorittanut myös Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon työnsä ohessa.

Laukialle on karttunut työkokemusta yrittäjänä viherrakentamisesta ja viheralueiden hoitotöistä sekä pihojen suunnittelusta. Yrityksen koon kasvaessa Laukian työtehtävien painopiste on siirtynyt kentältä konttorille projektien suunnitteluun ja tarjouslaskentaan sekä yrityksen johtamiseen liittyvien tehtävien pariin.

Laukia on jäsenenä myös monessa viheralan yhdistyksessä, ja hän tehnyt paljon työtä alan eteenpäin viemiseksi ja kehittämiseksi. Hänet tunnetaan avoimena ja auttavaisena henkilönä, joka jakaa mielellään osaamistaan kollegoilleen. Tällä hetkellä hän toimii aktiivina Vipu ry:n ja Vyra ry:n hallituksissa. Hän kouluttaa alan opiskelijoita ja suunnittelee erilaisia täydennyskoulutuksia. Viher- ja ympäristörakentajissa hän on ollut aktiivisesti mukana jo yli kymmenen vuotta. Yksi tärkeistä tehtävistä on ollut Vyran strategiatyöryhmän vetäminen. Strategian pohjalta Vyran koulutusten ja tapahtumien sisältöjä kehitettiin, erilaisten hankkeiden ja työryhmien etenemistä seurataan tarkemmin ja tavoitteiden saavuttamisen arviointiin luotiin myös numeeriset mittarit. Viime vuonna Laukia oli mukana työryhmässä, joka julkaisi Viher- ja ympäristörakentajat ry:n historiikin alan kehityksestä viimeisen 50 vuoden ajalta.

Vapaa-aikaansa Salla Laukia viettää perheen ja ystävien seurassa, nautiskellen kulttuuririennoista tai luonnon rauhasta, hyvän ruoan ja juoman kera.